Blæksprutter behøver ikke nødvendigvis have otte arme. Når
sprutten hedder New Holland eller Unimog, passer det fint med tre arme til at
sikre stor effektivitet.
Det har Gersvang Maskiner netop demonstreret på en tur
landet rundt i selskab med PN Maskiner og Mercedes-Benz. Trekløveret tog på
demotur i Jylland og på Sjælland for at vise, hvad både en traktor og et multikøretøj
kan præstere, hvis det udrustes med de rigtige arme.
Både New Holland-traktoren T6 175 Auto Command og Unimog
U430 fra Mercedes antog blæksprutte-karakter med noget, der umiddelbart lignede
et virvar af arme, men som altså ved fintælling viste sig ”kun” at være tre på
hver maskine. Armene kommer fra den tyske producent Mulag, som har
specialiseret sig i redskaber til effektiv klipning af vejrabatter. Kunsten for
Mulag er at levere grej, som kan klare det samme i én arbejdsgang, som ellers
typisk har været udført af to traktorer og et antal håndfolk.
Stor interesse
New Holland-traktoren fra PN Maskiner førte sig frem med en
Mulag GHA 600 P bagmonteret armklipper. I front havde Gersvang Maskiner
monteret et kombisæt med både MRM 300 og MLM 200 klippere til klipning ved
autoværn og ved kantpæle.
Den imponerende Unimog U430 havde fået et kombisæt med MKM
700 og MRM 300 i front, mens køretøjet på ladet havde en MHU 800-klipper.
Det er Gersvang Maskiner, der har den danske import af
Mulag-grejet, og direktør Søren Gersvang kunne på alle fem stop landet rundt
glæde sig over stor interesse for at se det tyske maskineri. Både
entreprenørfirmaer og kommuner mødte frem for at se de mange arme med
forskellige redskaber i funktion. Søren Gersvang kan i øvrigt også glæde sig
over en eskalerende afsætning af Mulag-klipperne.
Også Slagkraft
Gersvang Maskiner med adresse i Karlslunde har i øvrigt
netop hentet et nye agentur. Firmaet har overtaget importen af produkter fra
den svenske fabrik Slagkraft, som producerer professionelle maskiner til
klipning af græs og rydning af krat, buske og småtræer.
”Slagkraft fremstiller to typer klipperhoveder i forskellige
størrelser. Dels et vertikalt klipperhoved med slagler, som anvendes til
klipning af græs, og dels et horisontalt kædeklipperhoved med kraftige kæder,
som roterer horisontalt ved høje omdrejninger. Klipperhovederne kan monteres på
forskellige typer arme, som for eksempel på Slagkrafts egne kranarme og
motorpakker. Eller på Mulags armklippere af typerne GZA 750 eller GHA 700”,
fortæller Søren Gersvang.
”Da vi fik muligheden for at blive importør af Slagkrafts produkter i Danmark, tøvede vi ikke med at sige ja. Slagkraft er et anerkendt kvalitetsprodukt, som vi ser stor synergi i at have i vores produktprogram i forhold til, at vi altså også har importen af Mulags rabatklippersystemer. Mulag er nok det bedste produkt til at klippe det finere græs i rabatten, mens Slagkraft er bedst og mest effektive til arealer, der ikke klippes ned hvert år, og hvor der gror buske, krat og småtræer. Og så er der altså muligheder for at kombinere redskaber fra de to producenter”, forklarer direktør Søren Gersvang.
Billedtekster:
1.
Multikøretøjet Unimog U430 solidt udstyret med arme. To i front og en på ladet – så kan der klippes rabat.
2.
Masser af fagfolk fra kommuner og entreprenørfirmaer
benyttede lejligheden til at se mangearmet klipning. Her med New
Holland-traktoren ved Aulum i det midtjyske.
3.
Før demonstrationerne i vejkanterne gik i gang, gav folk fra Gersvang Maskiner, PN Maskiner og Mercedes-Benz en orientering om køretøjer og grej. Fra Gersvang Maskiner var det Mulag-specialist Bent von Müllen, der fortalte.
4.
Tilsyneladende et virvar af teknik og mekanik fra Mulag monteret på et multikøretøj eller en traktor.
5.
Direktør Søren Gersvang (til venstre) og Håkan Bergh, der er
produktchef hos Slagkraft, giver hånd på den nye aftale, der gør Gersvang
Maskiner til dansk importør.