En række projekter i forbindelse med anlægget af Femern-forbindelsen har
sendt nyt grej ind i maskinparken hos Nørre Alslev-entreprenørfirmaet MSE Entreprise
A/S. Direktør Jan Sørensen har været omkring H. P. Entreprenørmaskiner A/S
efter en ny Hitachi ZX130LC-6 gravemaskine, og virksomheden tager i bogstavelig
forstand hul på opgaverne ved at grave i fortiden. Der skal nemlig foretages
udgravninger for arkæologer på stedet af et areal på 150 hektarer.
Som ved alle byggeprojekter skal fortidsminder respekteres. Derfor skal
arkæologerne have mulighed for at gennemgå de 150 hektarer, som Femern-projektet
vil brede sig over på det sydlige Lolland. Her står MSE Entreprises maskiner
for de indledende udgravninger.
Samtidig skal naturen og dyrelivet tilgodeses, og derfor skal flere
vådområder flyttes og genetableres. Her har entreprenørvirksomheden blandt
andet fået til opgave at anlægge Ny Strandholm Sø på fem hektarer.
Endvidere skal der anlægges en kilometer omfartsvej til erhvervshavnen i
Rødby. Falster-entreprenøren skal også etablere veje og indkørsler til det nye
camp-område, der skal huse 2800 arbejdere på gigantprojektet. Der skal graves
16 km elkabler og andre forsyningsledninger ned.
Danmarkshistoriens største
Den kommende Femern-forbindelse bliver Danmarkshistoriens største byggeri.
Den 18 km lange sænketunnel med to motorvejsrør og to jernbanerør vil spare de
rejsende på strækningen for cirka én time hver vej.
Det er maskinfører John Madsen, der sidder i den nye Hitachi, som arbejder
med anlæg af en vej, der skal muliggøre transporten af materialer til byggeriet
af den faste forbindelse.
”Det er en ny vej til erhvervshavnen i Rødby, så tung trafik ikke skal
gennem selve byen. De første opgaver på Femern-forbindelsen er gået i gang, og
der skal køres mange materialer ind, især til den kommende fabrik for
tunnel-elementer. Derfor starter den nye omfartsvej ved motorvejsafkørsel 50,
forklarer direktør Jan Sørensen hos MSE Entreprise A/S.
Driftssikkerhed
Nørre Alslev-firmaet har sikret sig med en komplet serviceaftale på den nye
maskine, fordi det kræver højeste driftssikkerhed at udføre opgaver på et
projekt som Femern-forbindelsen.
”Vi giver en timepris, og så står H.P. Entreprenørmaskiner for al service
og reparationer i op til fem år, som svarer til 8000 kørte maskintimer. Vi har
ikke selv værksted, servicebiler eller noget andet, og HPE kommer hurtigt, når
der er brug for det. Hver måned får vi rapporter med maskinernes vedligeholdelsesstatus, brændstofforbrug,
olieanalyser, CO2-udledning, antal timer i drift og andre data”, fortæller Jan Sørensen.
Billedtekster:
1.
Maskinfører John Madsen glæder sig over en velfungerende hydraulik helt i top på den nye Hitachi. Det letter voldsomt ved afretning, hvor han kan nøjes med at komme over opgaven en enkelt gang.
2.
Falster-entreprenørfirmaet MSE Entreprise er i gang med at anlægge en kilometer omfartsvej til erhvervshavnen i Rødby.
3.
Den nye Hitachi ZX130LC-6 har en arbejdsvægt på 14,4 tons.
4.
Forarbejdet til danmarkshistoriens største byggeprojekt er i gang.