Der skal tungt grej til at gå i luften fra Grønland. Alene i
Cat-maskiner lige omkring 822 tons. Det er den samlede vægt på 19 maskiner, som
Munck Gruppen har bedt Pon Equipment om at sende højt mod nord. Verdens største
ø skal have udvidet to lufthavne. Det har affødt kontrakten på Munck Gruppens
hidtil største projekt. Og dermed også den hidtil største ordre på maskiner,
som Pon Equipment har fået.
Frem til slutningen af 2023 skal Munck Gruppen udføre det
omfattende lufthavnsbyggeri i både Nuuk og Ilulissat. I perioder vil
entreprenørselskabet havde flere end 100 medarbejdere i sving samtidig inden
for en lang række fag som blandt andet jord- og anlægsarbejde, sprængning,
asfalt og projektledelse.
Entrepriserne omfatter såvel landingsbaner, rulleveje,
byggemodning til nye terminalbygninger, produktion og udlægning af asfalt.
Endvidere omlægning og tilslutning til adgangsveje, etablering af el-, vand- og
kloakledninger samt anlæg af parkeringsarealer. Både i Nuuk og Ilulissat skal
de nuværende landingsbaner på 950 meter forøges til 2200 meter.
Indkøbssedlen
Inden de luftbårne maskiner kan sendes i luften, skal en
lang række gule Cat-maskiner altså i sving. På indkøbssedlen, som Munck
medbragte til Pon Equipment, stod der både gravemaskiner, læssemaskiner og
dumpere. Listen ser sådan ud:
1 stk. Cat 352F gravemaskine på 52,8 tons
4 stk. Cat 374F gravemaskiner på hver 75,5 tons
1 stk. Cat 950M læssemaskine på 20,1 tons
3 stk. Cat 980M læssemaskiner på hver 33 tons
10 stk. Cat 772G dumptrucks på hver 34,8 tons
Alle maskinerne er leveret med vejesystem og
maskinovervågning som standard. Dermed kan Munck blandt andet følge med i
maskinernes brændstofforbrug og udnyttelsesgrad. Maskinerne kommer til at køre
på tre forskellige udgravninger på samme tid, og med de avancerede teknologier
kan de sammenligne produktionen mellem de tre udgravninger og se, hvor
maskinerne arbejder mest effektivt.
Pon-værksted i Nuuk
Med i pakken har Munck taget serviceaftaler til at sikre den
løbende drift. Også Pon Equipments placering af et serviceværksted i Nuuk har
dog spillet en væsentlig rolle i beslutningen om at vælge Cat.
”I projektet har vi ønsket at samle en stor del af indkøbet
af maskiner, service og vedligeholdelse ét sted. Her kan Pon Equipment så
tilbyde et værksted tæt på lufthavnen i Nuuk”, forklarer projektchef Jesper
Bjerre hos Munck Gruppen.
Cat-maskinerne kommer ikke til at stå stille længe ad gangen
under udvidelsen af de to lufthavne. Samlet skal de håndtere omkring 12
millioner kubikmeter materiale ligeligt fordelt med cirka seks millioner
kubikmeter i Nuuk og cirka seks millioner kubikmeter i Ilulissat.
Åbent førerhus
Pon Equipment giver i øvrigt lejlighed til at høre om,
hvordan man bedst bruger Cat-vejesystem og 3D-maskinstyring i Cat-maskinerne.
Det sker ved et ”Åbent førerhus”-arrangement hos Pon på Jens Olsens Vej i det
nordlige Aarhus torsdag den 21. november.
Også her kommer de mange maskiner til lufthavnsprojekterne i
Grønland i fokus. En del af arrangementet handler nemlig om, hvilke
overvejelser, Munck Gruppen gjorde sig, da man valgte Cat-maskiner.
Det er gratis at deltage i ”Åbent førerhus”, men man skal tilmelde sig på forhånd.
Billedtekster:
1.
Lufthavnen i Nuuk skal udvides med en ny 2200 meter lang landingsbane – lige som også lufthavnen i Ilulissat skal.
2.
Godt og vel 300 tons Cat 374F-gravemaskiner er sendt til Grønland for at arbejde for Munck Gruppen. Fire styk på hver 75,5 tons og med hver 492 hk.
3.
605 heste vrinsker, når 34,8 tons Cat 772G-truck ruller frem. Den har Munck Gruppen købt 10 af til lufthavnsprojekterne i Grønland.
4.
Ordren fra Munck til Pon rummede også tre styk 980M gummigeder på hver 33 tons.
5.
Pon Equipment er på plads med værkstedet i Nuuk.