Det lakker mod enden for Egholm-flagskibet, redskabsbæreren
2250 med tilnavnet City Ranger. Der står kun ganske få dieselmotorer til
modellen tilbage på fabrikken i Lemvig. Når den sidste dieselmotor er monteret,
tager Egholm hul på en helt ny forsyning af benzinmotorer og skifter modelbetegnelsen
ud til 2260.
”De første eksemplarer af den nye benzin-version ruller ud i
løbet af maj. Hensynet til miljøet har fået os til at udvikle benzinmodellen,
som nu glider ind i stedet for diesel-maskinen. I løbet af efteråret
gennemfører vi samme øvelse med 2150’eren – Park Ranger – som skifter motor og modelbetegnelse
til 2160. Vi satser på at præsentere både 2160 og 2260 på Have & Landskab i
Slagelse i slutningen af august”, fortæller fabrikkens hjemvendte topchef, Jens
Chr. Egholm.
Sammen med sin bror, Kaj Egholm, skabte han virksomheden i
Lemvig og sendte masser af Egholm-redskabsbærere ud at køre såvel i Danmark som
i udlandet. Ved årsskiftet 2011 solgte brødrene deres livsværk til
Nilfisk-koncernen, men købte hele butikken tilbage, da nytårsklokken faldt i
slag, og kalenderen skiftede til 2019.
Nilfisk har ikke ligget på den lade side som midlertidig
ejer af fabrikken. Så derfor kunne Jens Chr. Egholm og hele mandskabet forleden
skære jubilæumskagen for, da de fandt ud af, at der i alt er produceret og
solgt 4000 Egholmere af modellen 2250.
Ingen havde holdt øje
”Vi lancerede maskinen i 2008 og var naturligvis spændte på,
om der var nogen, der ville købe den. Det var der altså. Vi lavede godt 460
maskiner det år, vi lavede flest, og i løbet af 11 år er det altså blevet til
4000 styk. Vi slutter ved 4005, når den sidste diesel-model ruller ud af
porten. Så har vi simpelthen ikke flere dieselmotorer, og så går vi på benzin
med 2260’eren”, siger Jens Chr. Egholm.
I virkeligheden var det lidt af et tilfælde, at det
overhovedet blev til ekstraordinær kage og kaffe i anledning af maskin-jubilæet.
”Der var faktisk ikke rigtig nogen, der havde holdt øje med,
hvor langt vi var oppe i antal. Nu stod vi jo så og skulle skifte
modelbetegnelse, og så var der nogle af produktionsfolkene, der gav sig til at
regne sammen. Det viste sig så, at vi netop var ved at runde 4000. Inden vi
solgte fabrikken til Nilfisk, fejrede vi, at maskine nummer 1000 var leveret.
Så Nilfisk har også gjort det fint”, fastslår Jens Chr. Egholm.
El og hybrid
Når diesel-æraen slutter på Transportvej 27 i Lemvig, lægger
Egholm-brødrene og deres udviklede ikke tænkehattene langt væk. Der skal ske
mere.
”Nu skal vi lige i gang med benzin-modellerne, men vi skal
da også have kigget på el- og hybrid-maskiner. Markedet kommer bare ikke til at
se en Egholmer med strøm på batterierne til kun en halv dag. Det ligger helt
klart, at når vi kommer med en el-maskine, så skal den kunne køre mindst en hel
arbejdsdag”, siger Jens Chr. Egholm.
Ansætter salgsdirektør
Lemvig-virksomheden lader i øvrigt ikke festen stoppe ved
nye benzin-modeller og maskinjubilæum. Egholm A/S har netop ansat Søren
Christensen som ny salgsdirektør.
Han er 46 år og har arbejdet med forhandler-salg og importør-salg
af tekniske produkter inden for automotive.
”Der er mange sammenfald med min baggrund og Egholm, hvor
maskinerne bliver mere og mere tekniske. Det giver et godt match, og jeg har
arbejdet med at opbygge markedet worldwide gennem 25 år. Egholm er en særdeles
spændende virksomhed, som på trods af lang tid i markedet har nogle
tidssvarende produkter. I takt med, at vi alle ønsker renere luft, en bedre
livsstil og renere omgivelser, vokser efterspørgslen til stadighed efter Egholm-maskiner”,
forklarer Søren Christensen.
Finurlige
genialiteter
Han har taget hul på jobbet som salgsdirektør med en tur
rundt til importører og forhandlere på Egholm store eksportmarkeder i Holland,
Tyskland, Frankrig og England. Besøg i Polen, Tjekkiet, Tyrkiet og Belgien ligger
næst for.
”Uanset hvor jeg kommer rundt, går det igen, at der er en begejstring og også lidt undren over den høje grad af finurlige genialiteter, som Egholm-brødrene og deres folk præsterer ude i det vestlige Danmark”, siger Søren Christensen.
Billedtekster:
1.
Egholm-medarbejdere i jubilæumshumør. Næsten skjult til venstre står festens hovedperson: City Ranger 2150 nummer 4000 fra fabrikken i Lemvig.
2.
”4000 stk. 2250 – godt gået” stod der på marcipanbåndet
tværs over jubilæumskagerne, som Egholm-folkene gjorde kål på. Man spiser ikke
små stykker i Lemvig.