Egholm går på benzin

15-05-2019
Del artikel på


Egholm 2250 bliver til Egholm 2260 når de sidste dieselmotorer er monteret – siden følger 2150 efter som 2160 med benzinmotor

Det lakker mod enden for Egholm-flagskibet, redskabsbæreren 2250 med tilnavnet City Ranger. Der står kun ganske få dieselmotorer til modellen tilbage på fabrikken i Lemvig. Når den sidste dieselmotor er monteret, tager Egholm hul på en helt ny forsyning af benzinmotorer og skifter modelbetegnelsen ud til 2260.

”De første eksemplarer af den nye benzin-version ruller ud i løbet af maj. Hensynet til miljøet har fået os til at udvikle benzinmodellen, som nu glider ind i stedet for diesel-maskinen. I løbet af efteråret gennemfører vi samme øvelse med 2150’eren – Park Ranger – som skifter motor og modelbetegnelse til 2160. Vi satser på at præsentere både 2160 og 2260 på Have & Landskab i Slagelse i slutningen af august”, fortæller fabrikkens hjemvendte topchef, Jens Chr. Egholm.

Sammen med sin bror, Kaj Egholm, skabte han virksomheden i Lemvig og sendte masser af Egholm-redskabsbærere ud at køre såvel i Danmark som i udlandet. Ved årsskiftet 2011 solgte brødrene deres livsværk til Nilfisk-koncernen, men købte hele butikken tilbage, da nytårsklokken faldt i slag, og kalenderen skiftede til 2019.

Nilfisk har ikke ligget på den lade side som midlertidig ejer af fabrikken. Så derfor kunne Jens Chr. Egholm og hele mandskabet forleden skære jubilæumskagen for, da de fandt ud af, at der i alt er produceret og solgt 4000 Egholmere af modellen 2250.

 

Ingen havde holdt øje

”Vi lancerede maskinen i 2008 og var naturligvis spændte på, om der var nogen, der ville købe den. Det var der altså. Vi lavede godt 460 maskiner det år, vi lavede flest, og i løbet af 11 år er det altså blevet til 4000 styk. Vi slutter ved 4005, når den sidste diesel-model ruller ud af porten. Så har vi simpelthen ikke flere dieselmotorer, og så går vi på benzin med 2260’eren”, siger Jens Chr. Egholm.

I virkeligheden var det lidt af et tilfælde, at det overhovedet blev til ekstraordinær kage og kaffe i anledning af maskin-jubilæet.

”Der var faktisk ikke rigtig nogen, der havde holdt øje med, hvor langt vi var oppe i antal. Nu stod vi jo så og skulle skifte modelbetegnelse, og så var der nogle af produktionsfolkene, der gav sig til at regne sammen. Det viste sig så, at vi netop var ved at runde 4000. Inden vi solgte fabrikken til Nilfisk, fejrede vi, at maskine nummer 1000 var leveret. Så Nilfisk har også gjort det fint”, fastslår Jens Chr. Egholm.

 

El og hybrid

Når diesel-æraen slutter på Transportvej 27 i Lemvig, lægger Egholm-brødrene og deres udviklede ikke tænkehattene langt væk. Der skal ske mere.

”Nu skal vi lige i gang med benzin-modellerne, men vi skal da også have kigget på el- og hybrid-maskiner. Markedet kommer bare ikke til at se en Egholmer med strøm på batterierne til kun en halv dag. Det ligger helt klart, at når vi kommer med en el-maskine, så skal den kunne køre mindst en hel arbejdsdag”, siger Jens Chr. Egholm.

 

Ansætter salgsdirektør

Lemvig-virksomheden lader i øvrigt ikke festen stoppe ved nye benzin-modeller og maskinjubilæum. Egholm A/S har netop ansat Søren Christensen som ny salgsdirektør.

Han er 46 år og har arbejdet med forhandler-salg og importør-salg af tekniske produkter inden for automotive.

”Der er mange sammenfald med min baggrund og Egholm, hvor maskinerne bliver mere og mere tekniske. Det giver et godt match, og jeg har arbejdet med at opbygge markedet worldwide gennem 25 år. Egholm er en særdeles spændende virksomhed, som på trods af lang tid i markedet har nogle tidssvarende produkter. I takt med, at vi alle ønsker renere luft, en bedre livsstil og renere omgivelser, vokser efterspørgslen til stadighed efter Egholm-maskiner”, forklarer Søren Christensen.

 

Finurlige genialiteter

Han har taget hul på jobbet som salgsdirektør med en tur rundt til importører og forhandlere på Egholm store eksportmarkeder i Holland, Tyskland, Frankrig og England. Besøg i Polen, Tjekkiet, Tyrkiet og Belgien ligger næst for.

”Uanset hvor jeg kommer rundt, går det igen, at der er en begejstring og også lidt undren over den høje grad af finurlige genialiteter, som Egholm-brødrene og deres folk præsterer ude i det vestlige Danmark”, siger Søren Christensen.


Billedtekster:

1.

Egholm-medarbejdere i jubilæumshumør. Næsten skjult til venstre står festens hovedperson: City Ranger 2150 nummer 4000 fra fabrikken i Lemvig.

2.

”4000 stk. 2250 – godt gået” stod der på marcipanbåndet tværs over jubilæumskagerne, som Egholm-folkene gjorde kål på. Man spiser ikke små stykker i Lemvig.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk