Artikel fra december 2023
Læs hele avisen

Ljungby fejrer 40 år og bliver elektrisk

06-12-2023
Del artikel på




Første hjullæsser på el præsenteret og ventes på markedet i 2025

Svenske Ljungby Maskin lægger an til at debutere på det elektriske marked for hjullæssere i 2025. Fabrikken i Småland har netop præsenteret sin konceptmaskine L11 Electric, som har samme skikkelse og udseende som den hidtidig 11 tons-læsser fra fabrikken. Blot med den afgørende forskel, at dieselmotoren pilles ud og erstattes af en el-motor fra tyske ZF, som også står for drivlinjen.

Ljungby nåede at lancere sit første elektriske udspil i virksomhedens 40 års jubilæumsår. Præsentationen foregik på fabrikken et par timers kørsel nordøst for Helsingborg.

Den nye Ljungby Maskin L11 Electric har to el-motorer. En til drev og en til hydraulik. Batteribestykningen omfatter to på hver 100 kWh, og konstruktørerne satser på en maskine med nøjagtig samme ydelse som den konventionelle diesel-variant.

 

Made in Sweden

Lige som maskinen, er batterierne i øvrigt ”made in Sweden”. Dem har svenske Northvolt ved Stockholm taget sig af. Northvolt proklamerede for seks år siden, at fabrikken ville muliggøre fremtidens energi ved at udvikle verdens grønneste battericelle og etablere en europæisk forsyning af batterier.

”Vi har arbejdet på det her i to år, og nu kommer vi tættere på en færdig maskine”, konstaterede Ljungby Maskins marketingchef, Markus Möller ved lanceringen af konceptmaskinen.

Han forklarede, at de sidste brikker nu skal på plads og CE-mærket hentes i hus. Fabrikken forventer at bringe maskinen på markedet i 2025.

Det glæder den danske Ljungby-chef, filialdirektør Poul Kruse, sig til.

 

”Vi kan også være med”

”De store maskinproducenter kommer jo én efter én og fortæller om nyudviklede elektriske maskiner. Så er det da spændende, at en lille fabrik som Ljungby også kan være med. Jeg fornemmer, at de elektriske Ljungby-læssere vil få en god modtagelse af vores danske kunder, når den første sendes på markedet i 2025. Både havne og kommunale anlæg lægger jo stor vægt på at arbejde miljørigtigt, og derfor er det godt, at Ljungby også er med fremme”, siger Poul Kruse.

Den første batteridrevne Ljungby, L11 Electric, er en såkaldt konceptmaskine, som nu sendes tilbage fra Sverige til ZF-fabrikken i Tyskland, hvor den gennemtestes på alle leder og kanter. Planen er, at der laves yderligere en konceptmaskine, så teknikerne kan finpudse og justere på alle områder, inden Ljungby Maskin afleverer de første el-maskiner til brugerne.   


Billedtekster:

1.

Præsentation i røg og damp. Ljungby har hevet dieselmotoren og tankene til brændstof og AdBlue ud og i stedet skabt plads til batterier fra Northvolt og motor og drivline fra ZF. Den nye Ljungby L11 Electric får samme ydeevne og egenskaber som den dieseldrevne udgave.

2.

Det var en stolt dag for Mr. Ljungby Maskin selv, Rune Andersson, da fabrikken kunne vise den første elektriske hjullæsser frem. Han er 84 år, men stadig i fuld vigør. Kommer på fabrikken i Ljungby hver morgen og går først hjem til fyraften ud på eftermiddagen.

3.

Familien bag Ljungby Maskin foran den elektriske. Rune Andersson, der skabte virksomheden i 1983, fru Louise, som har været med i samtlige 40 år, datteren Zia og sønnen Henrik.

4.

Den første Ljungby L11 Electric.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk