På Agromek i 2018 kunne Stemas A/S som dansk importør
lancere den nye Weidemann 9080, som med 10.720 kg var hele 3580 kg tungere end
nummer to i hierarkiet, Weidemann 5080. Nu har Weidemann lagt yderligere vægt på
i den nye model 9580, som dermed kører ind helt i top af listen over
læssemaskiner med almindelig læssearm.
På en lang række områder er familiens nye overhoved identisk
med Weidemanns hjullæsser 9080. Men 9580’eren har fået tilføjet mere
ballastvægt og klemmer vægten ned med 11,5 tons. Samtidig har den som standard
den store motor på 156 hk.
”De ekstra næsten 800 kg giver maskinen en tippelast på
6.320 kg. Det er hele 1030 kg mere end lillebror 9080. Den er noget af det mest kompakte, der er på
markedet, og med den ekstra vægt henvender den sig også til
entreprenørbranchen”, forklarer Christian Matthiesen, som er
forhandleransvarlig hos den danske Weidemann-importør, Stemas A/S.
Også i teleskop-version
Samtidig med 9580’eren lancerer Weidemann også den samme
maskine med tilføjelsen ”T”. Det markerer, at der er tale om en teleskop-udgave
af hjullæssemaskinen, og dermed lægges yderligere til løftehøjden og
rækkevidden. Hvor standardversionen når ud på 4,26 meter, rækker
teleskopmodellen 5,48 meter.
Med variabel hydrostatisk transmission vil den nye maskine
også være interessant for entreprenørerne. 9580 har i princippet tre typer
transmission, nemlig henholdsvis 20, 30 og 40 km/t.
”Brydekraften er forskellig ved de tre, og ved 30 km/t opnår
teleskophjullæsseren et kæmpemoment, som er ideelt for entreprenører. Samtidig
har maskinen øko-gear, som reducerer motorens omdrejninger fra 2000 til 1600,
når maskinen kontinuerligt kører 36 km/t eller mere over en vis distance. Det
er naturligvis noget, der også er vigtigt for brændstoføkonomien”, siger
Christian Matthiesen.
Det er således muligt at køre gennem hele hastighedsområdet
fra 0 til 40 km/t uden gearskift, og dermed får maskinføreren en behagelig,
glidende og stabil kørsel. Samtidig smitter systemet yderst positivt af på
støjniveauet, som Christian Matthiesen beskriver som ”ekstremt lavt”.
Fire-tonsere
med finesser
Weidemann
har også lanceret nye modeller i fire tons-klassen, hvor tyskerne har hældt en
gedigen portion ekstra power og en række nye finesser på to af hjullæssemaskinerne.
Modellerne 2070LP og 2070LPT glider ud og erstattes af modellerne 2080LP og 2080LPT
med nye Deutz-motorer. Samtidig har maskinerne fået nyt, dynamisk design, som
er baseret på de større læssere i henholdsvis 30’er-, 40’er- og 50’er-serierne.
”Det
er to populære maskiner, der nu kommer med noget ændret og opdateret udstyr. Den
4,3 tons tunge LP-model er med læssearm, mens LPT på 4,5 tons har teleskoparm.
Begge maskiner har som standard fået en 61 hk Deutz-motor, men kan også fås med
75 hk. Motorerne er udstyret med katalysator og partikelfilter og lever fuldt
op til den nye emissions-standard Stage V”, fortæller salgsdirektør Robert
Kjærgaard hos Stemas A/S.
Mange
muligheder
Foruden
frit valg mellem motorstørrelse, er der lidt af en sværm af andre
valgmuligheder for begge nye maskiner. De kan blandt andet udstyres med
komfortkabine med LED-arbejdslamper, og som ekstraudstyr kan man også vælge
klimaanlæg.
”Der
er også mulighed for at få maskinen med proportionalstyring via
multifunktions-joystick. Foruden proportional-funktionen for tredje styrekreds,
som aktiveres med joysticket, kan styrekredsen også låses med en vippekontakt.
Også fjerde styrekreds kan betjenes proportionalt med joysticket.
Teleskopfunktionerne
på LPT-modellerne kan styres proportionalt med fingerhjulet, og dermed er det
muligt at tilpasse arbejdshastigheden individuelt. Samtidig kan begge
elektriske funktioner aktiveres proportionalt, eller låses på joysticket. Da de
elektriske funktioner ikke er indbyrdes afhængige, kan maskinføreren indstille
dem helt individuelt.
Billedtekster:
1.
Teleskop-udgaven af den nye Weidemann 9580 i aktion med god rækkevidde.
2.
Den nye Weidemann 9580 læsser problemfrit i container
3.
Weidemann 2080LP har taget over efter modellen 2070LP og
siger tjek til de nye emissionskrav.