Umiddelbart har de intet til fælles. Men modsætninger mødes,
og lufttrafik opstår. I hvert fald på Aarhus Havn, hvor Danmarks første
vandflyver i fast rute er afhængig af en Manitou MT625 H-teleskoplæsser. Uden
læsser ingen lufttransport mellem nationens to største byer.
Når vandflyveren OY-NSA de Havilland Twin Otter DHC 6 går i
luften på dagens første tur mod København, er det søgående og luftbårne fartøj
blevet trukket rundt ved næsen af sin makker, Manitou MT625 H. Teleskoplæsseren
sørger hver morgen for at hive flyvemaskinen ud af hangaren og sætte den i
vandet i Østhavnen i Aarhus. Når YO-NSA er færdig med de daglige flyvninger, er
MT625 H klar til at sætte sin umage partner tilbage til overnatning.
”Vi kan ikke klare os uden Manitou’en. Den sørger for at
bugsere flyveren, så vi sikkert og stabilt får den fra hangaren til
havnebassinet og retur efter dagens sidste flyvning”, fortæller Jeppe Stabell.
Han er pilot. Ikke på luftfartøjet, men på trækdyret på land. I luften er det
ofte en af folkene bag Nordic Seaplanes, Lasse Rungholm, der håndterer
styregrejerne.
Hurtigste transport
Jeppe Stabell er også teknisk chef hos selskabet Nordic
Seaplanes, som bringer især folk i forretningsærinder frem og tilbage mellem
Danmarks to største byer. Vandflyveren har fire daglige flyvninger fra Aarhus
til hovedstaden med landing på bølgen den blå ved Nordre Toldbod, blot 100
meter fra Den lille Havfrue. 40 minutter efter ankomst til København, går turen
den modsatte vej.
Sådan er det gået helt efter bogen og fartplanen, fra Nordic
Seaplanes gik i luften første gang den 25. maj. Danmarks hurtigste transport
mellem de største byer og med en flyvetid på blot 50 minutter. Efterfølgende
uden behov for lang taxitur til og fra lufthavnene i Tirstrup og Kastrup. Men
det er en afgørende forudsætning for stor succes i luften, at den mindste af
alle Manitou-teleskoplæssere trækker læsset både morgen og aften.
Ud og ind af hangaren
”Vores hangar og flydebro ligger ved Østhavnen i Aarhus. Her
skal vandflyveren ud af hangaren hver morgen, og om aftenen skal vi have den
ind igen. Det klarer vi med teleskoplæsseren, som simpelthen trækker flyveren
til og fra havnebassinet ved hjælp af en trækstang. Flyveren er et
amfibieluftfartøj, og foruden pontonerne, har den optrækkeligt understel”,
forklarer Jeppe Stabell.
”Jeg har selv kørt med andre mærker teleskoplæssere
tidligere. En stor styrke ved Manitou MT625’eren er, at den er særdeles enkel
uden en hel masse hokus-pokus. Med luftfart er der ikke plads til indviklede
ting med risiko for skader. Manitou’ens vario-gearkasse sikrer en rolig
igangsætning, og maskinen spiller i det hele taget perfekt sammen med sin
flyvende makker. Årsagen til, at vi ikke bruger en traktor til bugseringen er,
at teleskoplæsseren jo også har stor fleksibilitet i løftemulighederne”, siger
Jeppe Stabell.
Nordic Seaplanes er i øvrigt kommet – ja…. flyvende fra
start. Selskabet havde forventet underskud det første år, men allerede nu er
der balance i driftsregnskabet.