Artikel fra april 2023
Læs hele avisen

Aarsleff kører intelligent ved Femern-forbindelsen

14-04-2023
Del artikel på


Entreprenørselskabet har hentet sine første Komatsu-dozere med Topcon-maskinstyring ind til gigant-projektet med 18 kilometer lang sænketunnel

Det kræver intelligens at udføre en af Europas mest omfattende anlægsopgaver. Også i valget af entreprenørmaskiner, som gerne selv skal være intelligente. Det er de to store Komatsu-dozere, som entreprenørselskabet Aarsleff har anskaffet til at flytte store mængder jord i forbindelse med byggeriet af Femern-forbindelsen. Her skal 89 kæmpestore 217 meter lange betonelementer på hver 73.000 tons udgøre en 18 kilometer lang tunnel under havoverfladen.

Der står 55 milliarder kroner nederst på projektets budget-ark, hvor Aarsleff er med i konsortiet Femern Link Contractors, som har tre af de fire store tunnelkontrakter. De omfatter udførelse og placering af tunnelelementerne, etablering af portalbygværker, ramper, betalingsanlæg og broer både på den danske og den tyske side.

”Der er fuld gang i bygning af diger og vejanlæg samt jordflytning og etablering af jorddepoter. Vi har omkring 100 egne entreprenørmaskiner kørende på Femern-projektet, og der er indkøbt masser af nyt materiel. Blandt andet vores to første intelligente Komatsu-dozere med Topcon-maskinstyring”, fortæller maskinchef Bo Mikkelsen hos Aarsleff.

 

Fuldt integreret

”Maskinstyringssystemet er fuldt integreret i dozerne, så maskinerne hele tiden véd præcis, hvad styringen gør. Det er avanceret grej, og derfor har det været vigtig for os, at forhandleren har inhouse viden og support. Det fandt vi hos Scantruck, som har leveret både en 22 tons Komatsu D65PXi-18 og en 24 tons D71PXi-24”, siger Bo Mikkelsen.

”D65PXi-18 er en klassisk dozer, mens D71PXi-24 på nogle punkter kan lave finere finish-arbejde”, forklarer maskinchefen.

Det er Komatsu-importøren Scantruck A/S, der har leveret dozerne, som i øjeblikket flytter jord til etableringen af vejstrukturen ved flydeterminalerne udenfor elementfabrikken, der står for produktionen af de kæmpestore tunnelelementer. Her arbejder de i meget kalkfyldt jord, som er nem at genbruge til indbygning. Efterfølgende kommer det til at handle om landstrukturen, hvor vejen skal komme op fra selve tunnelen.

I øvrigt er Aarsleff langt fra ene om at have et godt øje til Komatsus dozere. Hos Scantruck betegner produktchef Kasper Vissing markedet for dozere de seneste tre år som ”utrolig stærkt”.

”Stærke maskiner med lavt brændstofforbrug, lavt støjniveau og høj ydelse giver et stærkt marked, hvor vi faktisk har øget vores markedsandel med Komatsu hvert år. Den integrerede, intelligente maskinstyring i Komatsu-maskinerne har absolut også en del af æren, og nu har vi fået den i en ny version 2.0, som sikrer en endnu mere effektiv styring”, fortæller Kasper Vissing.

 

Billedtekster:

1.

D65PXi-18 er en af de to Komatsu-dozere med intelligent maskinstyring, som Aarsleff har sendt på opgave ved Femern-tunnelen.

2.

24 tons Komatsu D71PXi-24 klar til at forlade Scantruck i Skive for at slutte sig til Aarsleffs store flåde af maskiner ved Femern Bælt.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk