Reklamen holder,
hvad den lover
Vi sidder i Miljøcentrets
administrationsbygning, som i øvrigt er et nul-energihus og bygget i særlige
miljøvenlige materialer og med solpaneler og solceller. På nogle grafiske
oversigter forklarer miljøplanlægger Ann Birgitte Sørensen, hvordan det står
til med gravemaskinernes bidrag til CO2 regnskabet.
- Pon Equipment
stillede os i udsigt, at vi kunne forvente en besparelse på brændstoffet på
omkring 20% ved at købe en hybrid maskine, og vi må konstatere, at det holder
stik. Vi holder et vågent øje med forbruget af brændstof på den enkelte
maskine, og vi kan se, at maskinerne bruger omkring 21 liter pr. time. Det er
omkring 7-8 liter mindre end en ikke hybrid. Maskinerne kører cirka 1600 timer
om året, og ganger du de sparede liter med prisen på brændstof, så bliver det
til en rigtig stor besparelse på årsbasis, og samtidigt en stor reduktionen af
CO2 belastningen, siger Ann Birgitte Sørensen.
Ved siden af Ann
Birgitte Sørensen sidder formand Keld Hansen, og han supplerer: - Vi bruger
også oversigterne til at vise maskinførerne, hvor meget de producerer, og hvor
meget de holder stille. På den måde får vi en konstruktiv dialog om, hvordan vi
kan tilrettelægge vores arbejde, så vi fx bliver bedre til at formindske den
tomgangstid, som jo også kan være en belastning for miljøet.
CO2 neutral
Det jord, centret modtager, deponerer gravemaskinerne i en 12 meter dyb
spuns. Lige nu modtager centret rigtig meget affald, som kommer fra
metrobyggeriet.
- Vi er del af
Københavns Kommune, og derfor skal vi være med til at løfte kommunens
målsætning om at være CO2 neutral i 2025. Vi skal være fremme i skoene indenfor
teknologi, så vores bidrag til miljøbelastningen bliver så lille som mulig. Da
vi skulle anskaffe nye gravemaskiner, var det derfor også meget vigtigt for os,
at vi fik nogle maskiner, som kunne være med til at reducere brændstofforbruget
og dermed formindske udslippet af CO2, lyder det fra Ann Birgitte Sørensen,
KMC.
Adfærdsændring
Maskinførerne har også deltaget i kurser, hvor de lærer at køre så
miljørigtigt som muligt. Sammen med de månedlige oversigter har det gjort, at
de er blevet mere bevidste om, hvordan de skal køre maskinerne.
- Ja, vi må
sige, at vores maskinførere er blevet dygtigere. Før i tiden startede de altid
maskinen op først, for derefter at gå ind til vores morgenmøde. Det sker ikke
mere. Nu starter de først maskinerne, når de skal bruge dem. Maskinførerne er
også mere forudseende. Fx er de blevet bedre til at køre med færre
omdrejninger, hvis de vurderer, at der de næste to timer ikke bliver så travlt,
fordi mængden af lastbiler, der kommer med jord, er mindre, siger Keld Hansen.
Ros til
hydraulikken
Selv om hydraulikken ikke som
sådan har noget med miljø og CO2 udledning at gøre, så mener Keld Hansen at den
lige skal have et par ord med på vejen.
- Hydraulikken er virkelig behagelig at køre med. Den
er nem at styre, og den reagerer hurtigt på det, man vil have maskinen til,
lyder det fra Keld Hansen.