Der er lys for enden af masten. Det er Thorleif Hasselgrens
fortjeneste. I hvert fald delvis. Sammen med makker Lars Dahlsgaard sørger han
for, at 42.000 lampehoveder rundt om på gader, stræder, gyder og stier i og
omkring Aalborg gør det, de skal: Lyser.
Thorleif Hasselgren er elektriker, Lars Dahlsgaard er
chauffør. Sammen med deres Mercedes kassevogn med en Versalift VDT-170-F udgør
de et af tre hold hos det kommunale selskab AK Belysning, der aldrig bliver
færdige med deres arbejdsopgaver. Hver gang, de skifter en defekt pære et sted,
udånder en pære et andet sted i det geografisk store område, der udgør Aalborg
Kommune.
”Mellem en og to procent af lamperne vil altid være ude.
Altså ikke fungere. Vi har altid 4-500 lamper, som vi skubber foran os. Det kan
vi ikke ændre på, selv om det går i den rigtige retning. Omkring 14.000 af de
42.000 lamper er med LED-pærer, som typisk holder i omkring ti år. En
almindelig pære holder kun i fire år, så vi skifter løbende ud til LED”,
fortæller Morten Møller.
Fotoceller og
astro-ure
Han er ingeniør og manden, der i bedste forstand har
fingeren på kontakten til den aalborgensiske belysning. Med sig i AK Belysning,
hvor AK dækker over Aalborg Kommune, har han syv elektrikere, tre chauffører,
en overmontør, en elinstallatør og en bogholder til at holde styr på alle
tallene. Dem er der mange af, når man beskæftiger sig med oplysningsarbejde.
”Vi tager os af belysningen på 1.011.910 meter veje. Sådan
rundt regnet 1012 kilometer. Der går cirka 40 meter kabel pr. mast, og hele
anlægget har 33 kilometer gummikabel. Vi styrer belysningen via 524 el-tavler
med fotoceller og astro-ure, som holder øje med solens op- og nedgang”,
forklarer Morten Møller.
Aalborg Kommune valgte at holde belysningen på egne hænder,
da kommunen i 2011 ellers afhændede sin elforsyning til Himmerlands
Elforsyning. Vejbelysningen blev strukturmæssigt puttet ind under Trafik &
Veje, og det mener Morten Møller giver god mening.
Rigtigt placeret
”Det er rart, at kommunen har sin egen belysningsafdeling,
og vi er rigtigt placeret under Trafik og Veje under By- og
Landskabsforvaltningen. Det hele handler ikke kun om at skifte defekte pærer ud
med nye. Blandt andet rådgiver vi stadsarkitekten og hans folk om belysning.
Designerne sørger for, at kommunen får det rigtige lys rundt om på vejene. Men
det er jo os hos AK Belysning, der efterfølgende skal drifte det”, forklarer
Morten Møller.
Derfor hænder det også, at han og hans kolleger hos AK
Belysning finder mere praktiske alternativer til lamper, som designerne ellers
har fundet fancy.
Når makkerparret Thorleif Hasselgren og Lars Dahlsgaard og
deres to kollega-mandskaber kører rundt for at skabe nyt liv i mastetoppene,
foretager de ofte serieskift, hvor alle pærer i et område skiftes ud. Uanset om
der er lys eller ej. Det betyder, at AK Belysning kan være sikker på at få
skiftet alle gamle pærer til nye i løbet af fire år. Altså den levetid, som
almindelige pærer typisk har.
Når Thorbjørn Hasselgren stiger til vejr i Versaliften,
bliver det ofte til en hel lampeudskiftning.
”Lamperne er i dag så billige, at man ikke reparer, men
simpelthen skifter til en ny lampe. De gamle sender vi retur til producenten i
Østen, som så ser på muligheden for at reparere og renovere og måske bruge de
gamle lamper andre steder. Vore folk står ikke længere ude på gader og veje og
reparerer lamper, som de gjorde i gamle dage”, siger Morten Møller.
Tre lifte
De tre lifte, som AK Belysning råder over til de tre
mandskabshold, er alle danske Versalifte, som firmaet Time Danmark i Farsø har
leveret. Lysfolkene i Aalborg har to mindre lifte på 11 og 15 meter, foruden
den store og nyeste Versalift VDT-170-F på 17 meter.
”Det fungerer perfekt med de bilmonterede lifte, som giver
folkene mulighed for at komme hurtigt rundt og op. Elektrikeren kan i
princippet blive i kurven hele dagen, uden at skulle ind og ud. Der er både 220
Volt el og trykluft i mandskabskurvene, som dermed er praktiske arbejdspladser,
som løftes op i den rigtige arbejdshøjde”, siger Morten Møller.
”Vores 17 meter Versalift er en hybrid, som både kan køre på
el og på brændstof via hydraulikpumpen. Vi kører hovedsagelig på el, så liften
er lydløs, og vi også kan arbejde i bymidten i morgentimerne, uden at forstyrre
fru Jensens morgensøvn. Der er strøm nok til, at vi kan arbejde på el en hel
arbejdsdag, og det er naturligvis positivt også både for brændstofbudgettet og
miljøet”, siger chauffør Lars Dahlsgaard.
Fra mast til mast
”Liftene er lavet på en måde, så de helt lovmæssigt kan køre
et serieskift og simpelthen køre fra mast til mast med elektrikeren i kurven.
Det sparer både elektrikeren for meget besvær og samtidig også masser af tid”,
fortæller ingeniør Morten Møller.
Versaliftene er konstrueret til at sikre minimal
vindpåvirkning i kurven. De bilmonterede lifte i den såkaldte HD Range-serie
sigter netop mod energiforsyninger og installatører.
Udviklingen tegner en antydning af, at lys-folkene i Aalborg
måske går lysere tider i møde med færre udskiftninger af udbrændte el-pærer.
”Det går helt klart mod LED. Eller måske mod noget helt andet. Det kan muligvis være gade- og vejbelysning via fibre. Hvis der kan udvikles tilfredsstillende løsninger, vil vi kunne få lyskilden ned til jorden i lys-skabe rundt omkring og ikke længere skulle op til mastetoppene. Der forskes i fiberbelysning på Aalborg Universitet, så måske kommer fremtidens lys-løsning fra Aalborg”, funderer Morten Møller.
Billedtekster:
1.
Thorleif Hasselgren er på plads i kurven og klar til at stige op mod mastetoppene, mens hans faste makker, Lars Dahlsgaard, bliver på jorden.
2.
Der er 42.000 lamper, der skal tilses og serviceres løbende i Aalborg Kommune.
3.
Thorleif Hasselgren har kurven i Versaliften som fast arbejdsplads. Den har alle nødvendige faciliteter – blandt andet også 220 Volt el og trykluft.
4.
Versalift VDT-170-F kan sende Thorleif Hasselgren 17 meter op til tjek af de aalborgensiske lamper. Der er tilmed tale om en hybrid-lift, som både kan køre på el-drift og hydraulisk med hjælp fra bilens dieselmotor.
5.
Chauffør Lars Dahlsgaard (til venstre) og ingeniør Morten Møller får en snak, mens der arbejdes i Versaliften på Mercedes-kassevognen.
6.
Ingeniør Morten Møller hjemme i gården ved AK Belysning ved
en af de tre bilmonterede Versalifte. Her er det 15 meter liften VT-150-FZ, som
er monteret på en lastbil, som tillige har Time Smartbox til alt nødvendigt
grej og udstyr.