Gravemaskine læsser fra 30 meter dyb Metro-skakt

06-02-2020
Del artikel på





Rude i gulvet sikrer udsyn ned i udgravningen på specielt udrustet Hitachi ZX350 med markant forøget hydraulik-kapacitet

Det kræver andet og mere end et par standard-minigravere, når der skal udgraves skakt til udbygningen af Metroen. Et af de aktuelle projekter er Cityringe Sydhavn 1, hvor to af verdens førende byggefirmaer, Hochtief og Vinci, skal etablere 4,5 kilometer dobbelte tunnelrør med de fem nye stationer Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg.

Mozart kræver sit. Entreprenørfirmaet Holbøll A/S har fået opgaven med at udgrave skakten til stationen på Mozarts Plads, og det har givet overvejelser om, hvordan den så skulle gribes an.

”Der findes flere forskellige metoder ved etablering af så store og dybe skakter, og vi har valgt at arbejde på en ny måde, der giver en høj produktivitet”, fortæller ejer Carl-Ole Holbøll fra Holbøll A/S.

”Tre Hitachi-gravemaskiner arbejder sammen. Nede i skakten er en ZX350LC-5B udstyret med hammer, en speciel grubetand og skovl. Sammen med en ZX225USLC-3 bryder og graver den, så der hele tiden er materiale, som en tredje gravemaskine, en ZX350LC-6 CTA med teleskoparm og dermed ekstra lang rækkevidde, kan hente op fra 30 meter nede og læsse direkte på en lastbil”, forklarer Carl-Ole Holbøll.

 

Kik igennem bunden

Efter planen vil stationen på Mozarts Plads være færdigudgravet ved udgangen af 2019. Derefter forberedes støbningen af stationens bund. Når den er færdig, støbes indervægge og etager i stationen, og denne fase varer frem til første halvdel af 2021.

Selv om modelbetegnelsen ZX350 er ganske kendt, er graveren til dybet ganske speciel. Dels er hydraulik-kapaciteten er øget betragteligt, fordi teleskoparmen kræver ekstra kraft og skal virke hurtigt. Dels er det nødvendigt med frit udsyn ned i udgravningen for at øge sikkerheden. Derfor kan førerkabinen skydes frem, og den har en rude i gulvet. For at sikre helt præcist arbejde er der også monteret kamera ude på teleskoparmen, og maskinen er forlænget bagtil med ekstra kontravægt.

Det med udgravning af dybe skakte er ved at udvikle sig til en specialitet for Holbøll A/S, som har 120 medarbejdere. Virksomheden løser stadig flere opgaver i dybet, og Carl-Ole Holbøll forventer, at der i takt med klimaforandringerne vil blive mere arbejde til den langarmede teleskopmaskine.

 

God til regnvandstunneler

”Voldsomt vejr betyder, at der er brug for at etablere regnvandstunneler. I øjeblikket laves der flere i Københavns indre by, og der har man som regel to eller flere skakte. Maskinen er også ideel til at udgrave dem, og den vil desuden blive en del af den flåde af specialmaskiner, vi udlejer til andre. Hurtigheden ved at hente materiale dybt nede og i samme arbejdsgang læsse det på en lastbil giver den høje produktivitet, der er brug for på mange anlægsopgaver”, siger entreprenøren.

Holbølls eget værksted tager sig af serviceringen af maskinparken med støtte fra servicefolkene hos H.P. Entreprenørmaskiner, der importerer Hitachi til Danmark.

 

Tættere forbindelse

De fem nye stationer i Cityringen Sydhavn 1 åbner i 2024 og bliver en udvidelse af metrolinjen M4, som går til Nordhavn. Københavns sydlige havnedistrikt rummer flere nye byudviklingsområder, som dermed forbindes tættere med den øvrige del af hovedstaden.

Foruden skakten til passagerstationen Mozarts Plads, etablerer Holbøll A/S også Gåsebæk, som er en serviceskakt, som ikke er åben for publikum, men blandt andet bruges, når boremaskinen skal op og ned.

Holbøll A/S arbejder for TUNN3L, som er et joint venture mellem byggefirmaerne Hochtief og Vinci. Det leverer det færdige projekt til Metroselskabet, som ejes af kommunerne København og Frederiksberg samt Transportministeriet.


Billedtekster:

1.

Teleskoparmen på den 46,6 tons tunge Hitachi ZX350LC-6 CTA har en rækkevidde på 30 meter.

2.

Overblik over Metro-skakten på Mozarts Plads i Sydhavn.

3.

Nede i skakten arbejder en Hitachi ZX350LC-5B og en Hitachi ZX225USCL-3.

4.

Hydraulik-kapaciteten på Hitachi ZX350LC-6 CTA er øget markant, da teleskoparmen kræver ekstra kraft.

5.

Entreprenør Carl-Ole Holbøll valgte at arbejde på en ny måde og dermed sikre høj produktivitet.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk