”Det går over toppen”, siger nordmændene, når noget går helt
forrygende. Og udtrykket er aldeles velvalgt for Hydrema, som i 2015 søsatte en
ny vækststrategi, som virksomheden siden har arbejdet på at effektuere. Den er
allerede slået pænt igennem på flere markeder. Men i Norge…
”På det norske marked er Hydrema vækstet med meget tæt på
100 procent. En stor del af æren skal tilskrives vores nye salgschef i Norge,
som tiltrådte 1. januar 2016. Han er en rigtig branchemand, og det kan ses på
salgstallene”, fortæller Hydremas skandinaviske chef, Morten Lemvig.
”Også i Sverige har vi markant fremgang i salgstallene. Her
er væksten på omkring 25 procent, mens vi herhjemme noterede et plus på omkring
10 procent i forhold til 2015. Dermed ligger hjemmemarkedet tæt op af den
samlede vækst i salget for 2015”, siger Morten Lemvig.
Ikke mere byfest
De fine 2016-tal fulgte lige i halen af virksomhedens
traditionsrige arrangement mellem jul og nytår, som i år faktisk brød med
traditionerne.
”Vi ændrede fra jule-åbent-hus til Hydrema Dagene og sendte
på forhånd et signal om, at vi fremover vil satse på, at det faglige indhold
kommer stærkere i fokus. Vi strammede simpelthen op på konceptet og pillede groft
sagt byfesten for Støvring og omegn ud af arrangementet. Tidligere har vi
oplevet, at hele veje i lokalområdet er troppet op og på det nærmeste har
benyttet lejligheden til at holde en lille vejfest med gratis mad og drikke.
Langt fra alle gæster havde noget med entreprenørmaskiner eller branchen at
gøre. Det var ikke optimalt”, forklarer Morten Lemvig.
Større salg end
nogensinde
Derfor beklager ingen hos Hydrema, at besøgstallet til
Hydrema Dagene var mindre end til jule-halløjet tidligere.
”Vi kan tydeligt se, at konceptet var rigtigt. Mod tidligere
omkring 3400 besøgende havde vi cirka 2000, som til gengæld var seriøse i
forhold til, hvad vi nu handler med. Det smittede øjeblikkelig af. Vi har
aldrig tidligere solgt så mange maskiner, så mange reservedele, så meget tøj og
så meget merchandise ved et december-arrangement”, siger Morten Lemvig.
Fremover er det tanken at udbygge den faglige og mere
seriøse vinkel yderligere. Det skal blandt andet ske ved, at Hydrema Dagene
kommer til at rumme forskellige temaer. Morten Lemvig forudser også et tættere
samarbejde om arrangementet med de underleverandører af udstyr, der deltager.