Hver tredje gang, der sker en ulykke med en
entreprenørmaskine i England, er der en såkaldt site-dumper involveret. Årligt
mister mange maskinførere livet eller bliver alvorligt kvæstet, fordi de små
dumpere vælter og ruller rundt på arbejdsområdet, eller maskinføreren simpelthen
kastes af maskinen under kørsel i ujævnt terræn. Dårligt udsyn for føreren er
årsag til andre ulykker, hvor arbejdere eller fodgængere rammes af dumpere.
Det går Danmarks eneste producent af entreprenørmaskiner,
Hydrema Støvring, nu til kamp imod. Fabrikken i det nordjyske har lanceret
dumperen Hydrema 707G, som sætter nye standarder for sikkerhed ved arbejde med små
dumpere.
Den nye Hydrema er faktisk ikke en site-dumper, men derimod
en professionel, knækstyret dumper, som Hydrema-konstruktørerne blot har
skaleret lidt ned. Ude i det virkelige arbejdsliv matcher den typisk en gravemaskine
på fem til seks tons.
”Vi har vendt bøtten i vejret og lavet et anderledes
koncept. Det er det, der skal til. Derfor har vi hos Hydrema simpelthen krympet
vores kendte Hydrema 912-dumper og taget alle de gode kvaliteter med over i en
mindre dumper, som hedder Hydrema 707G. Det betyder, at en site-dumper
pludselig kan byde på både godt udsyn, høj stabilitet og sikker beskyttelse af
føreren”, siger udviklingschef Thorkil K. Iversen.
To modeller
Hydrema 707G-dumperen er første skud i en ny familie af
Hydrema-jordflytningsmaskiner. Den kommer i to modeller med motorstørrelser på
henholdsvis 55 kW (74 hk) og 90 kW (122 hk), hvor den største udgave får
model-tilnavnet ”power+”.
Motoren er en Cummins 3,8 liter, og Hydrema indfrier
2020-emissionskravene allerede nu ved at springe direkte til Stage 5. For 55
kW-udgaven opnås dette endda uden at bruge AdBlue. Dumperens egenvægt er 5,3
tons, og den har en lastevne på 6,5 tons.
707G har hydrostatisk transmission og dermed fuldt variabel
hastighed op til 30 km/t, uden afbrydelse af trækkraften. Maskinen har ECO-mode
på hydrostaten og også start/stop-funktionen, der fungerer lige som i en
personbil. Begge sikrer stor brændstofbesparelse.
På vej med fuld last
Modsat en standard site-dumper kan Hydrema 707G indregistreres
til kørsel på vej fuldt lastet. Lys og spejle sidder altid rigtigt på 707G i
modsætning til site-dumpere med drejelig førerplads, hvor man hele tiden skal
bruge kræfter på at rotere sædet.
”Vores hovedoverskrift for 707G er sikkerhed, og her er udsynet
helt afgørende. Fremad og til siderne er der 100 procent frit udsyn, og bagud
skal man aldrig orientere sig over læsset, men har fuldt udsyn igennem store
spejle og kamera. Maskinføreren er godt beskyttet i kabinen, som vi simpelthen
har hentet fra vores MX-hjulgraver. Det betyder en både FOPS- og ROPS-beskyttet
kabine”, forklarer Thorkil K. Iversen.
Med one-step-entry skal føreren kun tage ét trin for at
komme ind i kabinen, og han kan blive siddende i kabinen, mens dumperen læsses.
I England skal man ellers på traditionelle site-dumpere uden kabine stige af
maskinen, når den læsses.
Chassis som 912
Hydrema har kopieret chassisopbygningen fra 912-modellen for
at sikre optimal stabilitet. Dermed har maskinen Hydremas knækled med pendling
og dobbelt hydrauliske stabilisatorer. Maskinens effektivitet sikres ligeledes
ved, at multitip er standard. Det giver 707G stor fleksibilitet og gør den
ideel til arbejde også under snævre forhold. Med 700 mm brede dæk har 707G et
marktryk på blot 87 kPa.
Maskinføreren klarer alle funktioner ved hjælp af et
multi-funktions joystick på højre armlæn. Lige som i Hydrema 912-dumperen
følger det sædets bevægelser. Kabinen er i øvrigt affjedret og udstyret med aircondition
som standard.
Den danske fabrik agter at føje yderligere en version til de to første. Der bliver tale om en dumper i multi-chassis udgave, som blandt andet giver mulighed for at udstyre maskinen med fladt lad til kørsel med materiel, eller for eksempel med saltspreder. Multi-maskinen får således karakter af en redskabsbærer. Den store version af 707G med 90 kW-motor kommer til at udgøre grundmodellen for multimaskinen.
Billedtekster:
1.
Det var en yderst tilfreds administrerende direktør Jan Werner Jensen, der kunne præsentere den nye Hydrema-dumper på Bauma i München.
2.
Hydrema har skabt et anderledes koncept, som ikke mindst sigter
mod det britiske marked, som er verdens største for site-dumpere. Den nye 707G
har alle gode kvaliteter fra Hydrema 912 med godt udsyn, høj stabilitet og
sikker beskyttelse.