Hydrema til kamp mod ulykker med ny dumper

17-06-2019


Den danske maskinproducent sætter sikkerhedsbarren højt med sigte på verdens største marked for site-dumpere

Hver tredje gang, der sker en ulykke med en entreprenørmaskine i England, er der en såkaldt site-dumper involveret. Årligt mister mange maskinførere livet eller bliver alvorligt kvæstet, fordi de små dumpere vælter og ruller rundt på arbejdsområdet, eller maskinføreren simpelthen kastes af maskinen under kørsel i ujævnt terræn. Dårligt udsyn for føreren er årsag til andre ulykker, hvor arbejdere eller fodgængere rammes af dumpere.

Det går Danmarks eneste producent af entreprenørmaskiner, Hydrema Støvring, nu til kamp imod. Fabrikken i det nordjyske har lanceret dumperen Hydrema 707G, som sætter nye standarder for sikkerhed ved arbejde med små dumpere.

Den nye Hydrema er faktisk ikke en site-dumper, men derimod en professionel, knækstyret dumper, som Hydrema-konstruktørerne blot har skaleret lidt ned. Ude i det virkelige arbejdsliv matcher den typisk en gravemaskine på fem til seks tons.

”Vi har vendt bøtten i vejret og lavet et anderledes koncept. Det er det, der skal til. Derfor har vi hos Hydrema simpelthen krympet vores kendte Hydrema 912-dumper og taget alle de gode kvaliteter med over i en mindre dumper, som hedder Hydrema 707G. Det betyder, at en site-dumper pludselig kan byde på både godt udsyn, høj stabilitet og sikker beskyttelse af føreren”, siger udviklingschef Thorkil K. Iversen.

 

To modeller

Hydrema 707G-dumperen er første skud i en ny familie af Hydrema-jordflytningsmaskiner. Den kommer i to modeller med motorstørrelser på henholdsvis 55 kW (74 hk) og 90 kW (122 hk), hvor den største udgave får model-tilnavnet ”power+”.

Motoren er en Cummins 3,8 liter, og Hydrema indfrier 2020-emissionskravene allerede nu ved at springe direkte til Stage 5. For 55 kW-udgaven opnås dette endda uden at bruge AdBlue. Dumperens egenvægt er 5,3 tons, og den har en lastevne på 6,5 tons.

707G har hydrostatisk transmission og dermed fuldt variabel hastighed op til 30 km/t, uden afbrydelse af trækkraften. Maskinen har ECO-mode på hydrostaten og også start/stop-funktionen, der fungerer lige som i en personbil. Begge sikrer stor brændstofbesparelse.

 

På vej med fuld last

Modsat en standard site-dumper kan Hydrema 707G indregistreres til kørsel på vej fuldt lastet. Lys og spejle sidder altid rigtigt på 707G i modsætning til site-dumpere med drejelig førerplads, hvor man hele tiden skal bruge kræfter på at rotere sædet.

”Vores hovedoverskrift for 707G er sikkerhed, og her er udsynet helt afgørende. Fremad og til siderne er der 100 procent frit udsyn, og bagud skal man aldrig orientere sig over læsset, men har fuldt udsyn igennem store spejle og kamera. Maskinføreren er godt beskyttet i kabinen, som vi simpelthen har hentet fra vores MX-hjulgraver. Det betyder en både FOPS- og ROPS-beskyttet kabine”, forklarer Thorkil K. Iversen.

Med one-step-entry skal føreren kun tage ét trin for at komme ind i kabinen, og han kan blive siddende i kabinen, mens dumperen læsses. I England skal man ellers på traditionelle site-dumpere uden kabine stige af maskinen, når den læsses.

 

Chassis som 912

Hydrema har kopieret chassisopbygningen fra 912-modellen for at sikre optimal stabilitet. Dermed har maskinen Hydremas knækled med pendling og dobbelt hydrauliske stabilisatorer. Maskinens effektivitet sikres ligeledes ved, at multitip er standard. Det giver 707G stor fleksibilitet og gør den ideel til arbejde også under snævre forhold. Med 700 mm brede dæk har 707G et marktryk på blot 87 kPa.

Maskinføreren klarer alle funktioner ved hjælp af et multi-funktions joystick på højre armlæn. Lige som i Hydrema 912-dumperen følger det sædets bevægelser. Kabinen er i øvrigt affjedret og udstyret med aircondition som standard.

Den danske fabrik agter at føje yderligere en version til de to første. Der bliver tale om en dumper i multi-chassis udgave, som blandt andet giver mulighed for at udstyre maskinen med fladt lad til kørsel med materiel, eller for eksempel med saltspreder. Multi-maskinen får således karakter af en redskabsbærer. Den store version af 707G med 90 kW-motor kommer til at udgøre grundmodellen for multimaskinen.


Billedtekster:

1.

Det var en yderst tilfreds administrerende direktør Jan Werner Jensen, der kunne præsentere den nye Hydrema-dumper på Bauma i München.

2.

Hydrema har skabt et anderledes koncept, som ikke mindst sigter mod det britiske marked, som er verdens største for site-dumpere. Den nye 707G har alle gode kvaliteter fra Hydrema 912 med godt udsyn, høj stabilitet og sikker beskyttelse.

Læs mere på
www.hydrema.dk

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 86 80 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk