Ny Hydrema på lette fjed

21-05-2019


Den nye 920G sætter ny rekord i lavt marktryk med reduktion på hel 15 procent

I forvejen satte Hydrema både ære og prestige i at sætte sig så beskedne spor som muligt. På Bauma i München satte den danske maskinproducent så ny rekord i disciplinen at færdes sporløst. Det skete med verdenspremiere på den nye dumper-model 920G. Den har simpelthen sat ny rekord i lavt marktryk. Maskinen er en ændret version af den kendte 922-dumper, som i øvrigt også er dukket op i en ny udgave.

20 tons dumperen 922F har fået en solid opdatering og kører godt og vel ind i fremtiden med Stage V-motor fra Cummins. Samtidig er modelbetegnelsen ændret til 922G. Fabrikken i Støvring i det nordjyske har så samtidig lanceret den nye model Hydrema 920G, hvor den mest anvendte hjultype på 922-modellen med 800 mm dæk er skiftet ud med 920 mm brede hjul.

”I læsset tilstand har 922G et marktryk på 98 kPa med 800 mm-hjulmontering. Det er aldeles beskedent. Alligevel har vi gjort trykket yderligere cirka 15 procent mindre med den nye 920G-model. Det sikrer maskinen rekorden i lavt marktryk for denne type dumper. 920G kan læsse 18 tons,”, forklarer Hydremas udviklingschef, Thorkil K. Iversen.

”Der er tale om samme basismaskine, men med de bredere hjul målretter vi den mod et nyt segment af entreprenører, som har behov for at køre i meget blødt terræn”, siger Thorkil K. Iversen.

 

Øget effekt

Den nye Cummins-motor i Stage V-version er forenklet, således at recirkulationen af udstødningsgassen ikke længere sker i motoren. Nu sker al behandling efter motoren i en såkaldt one-canister løsning med DOC-katalysator, SCR-katalysator med AdBlue-tilsætning samt partikelfilter. Det forøger effekten fra 296 til 314 hk. Drejningsmomentet er øget med hele 23 procent, og dermed får maskinerne en langt større sejtrækker-evne.

Hydrema-teknikerne har udstyret maskinen med et nyudviklet retardersystem. Det består af en kombination af motorbremse og hydraulisk retarder og giver mulighed for at opnå over 300 kW retarder-ydelse. Systemet vil aflaste driftsbremsen betydeligt ved nedadkørsel. Hydrema har tillige indført et ”brake-care”-system, som udløser alarm ved eventuel bremse-overbelastning.

Hydrema har selv udviklet et nyt system til at måle, hvor meget, dumperen har i ladet. Vejesystemet er standard på alle modeller.

I kabinen har maskinføreren mulighed for at tilkoble telefonen til håndfri funktion. Yderligere er komforten forbedret med et ventileret sæde med længdedæmpning. Hydrema-udviklerne har tillige ændret layoutet i instrumentdisplayet således, at føreren får betydeligt flere informationer. Blandt andet er det muligt at se på hvilke hældninger, maskinen kører. 

 

Egen online-portal     

Hydrema gav også premiere til et nyudviklet system for dataopsamling på Bauma. Med Hydrema Telematics kan entreprenører, maskinførere og teknikere følge og analysere maskinerne tæt.

Systemet opsamler og analyserer kontinuerligt maskindata, og det giver såvel manden i kabinen som maskinens ejer og Hydremas eksperter mulighed for at være på absolut forkant og tilmed hurtigt stille diagnoser, hvis der opstår problemer med maskinen.

”Hydrema Telematics er Hydremas dataopsamlingsværktøj, som giver mulighed for at trække rigtig mange relevante data ud fra maskinernes systemer. Sensorer på maskinerne og elektronikken i de enkelte komponenter, som blandt andet motorstyringen, sørger for at fodre systemet med et utal af informationer. Dem kan man tilgå via vores selvstændige online-portal”, fortæller Hydremas udviklingschef, Thorkil K. Iversen.

 

Optimerer drift og økonomi

Såvel maskinejeren som maskinføreren og Hydremas teknikere kan individuelt logge ind og få adgang til de opsamlede maskindata, som hentes fra både motor, transmission og andre vitale dele. Hertil kommer også mulighed for nøje at følge antal kørte timer samt maskinens position via GPS.

Hydrema Telematics kan tilmed hjælpe til at optimere både drift og økonomi for maskinen. Med systemet kan der laves detaljerede rapporter om de aktiviteter, der er foretaget, og over maskinens effektivitet. Tillige kan der hentes informationer, som kan hjælpe maskinføreren til for eksempel at reducere tomgangstid og sikre et lavt brændstofforbrug. 

Det nye system er et tilvalg, som Hydrema-kunderne foretager, og hvor de første to års abonnement følger gratis med.

 

 

 

 

 

 

 

 

Billedtekster:

 

1.

Hydremas administrerende direktør Jan Werner Jensen med den nye 922G på standen på Bauma.

 

2.

Hydrema 920G med ekstra brede hjul, som giver optimale muligheder for at køre i meget blødt terræn.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 86 80 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk