Ny minilæsser på 82,5 tons

15-10-2021
Del artikel på







Lidt mindre kan også gøre det, konstaterede Dankalk i Løgstør og købte Cat 990 K med samlet vægt omkring 100 tons når skovlen er fyldt

Maskinfører Kim Nielsen er gået en størrelse ned. I forhold til den gummiged, han hidtil har kørt hos Dankalk i Løgstør, er den nye Caterpillar 990 K nærmest en minilæsser. Blot 82,5 tons vejer maskinen, inden Kim Nielsen tager de 11 trin ad trappen op til kabinen og fylder skovlen. Så ryger nålen på badevægten op omkring – eller måske lidt over – de 100 tons. 

”Cat’en afløser Dankalks 35 år gamle Komatsu WA800, som havde en egenvægt på 94 tons. Så den nye er godt en halv snes tons lettere. Jeg har nu undret mig mest over, at Cat’en er leveret uden rat. Det bruger man åbenbart ikke mere. Nu styrer jeg med joystick, og det er gået forbløffende nemt at vænne sig til det”, siger Kim Nielsen.

 

Fra Holland til Løgstør

Den velvoksne Caterpillar-gummiged, som er Danmarks i øjeblikket største af sin art, er hentet i Holland, hvor den tidligere har læsset gigantiske mængder jernmalm på en havn. Nu er den konverteret til kalk hos Dankalk ved Aggersund tre kilometer nord for Løgstør. Inden distriktschef Jørgen Nielsen hos Zeppelin Danmark A/S afleverede kæmpe-geden til den nye ejer, fik den en solid sandblæsning og en gang ny maling, så den står frisk og Cat-gul.

”Den gamle Komatsu fra 1986 havde kørt 43.000 timer. Den nye Cat er 30 år yngre og med 30.000 færre timer. Og der er helt sikkert sket en del i løbet af årene og timerne. Foruden at rattet altså er forsvundet, er der bedre udsyn fremad i den nye, som blandt andet også har bedre komfort. Der er affjedring i skovlen, som er et stort plus, og så er den meget hurtigere”, fortæller Kim Nielsen.

 

Mindre diesel

Dankalks direktør, Jens Søndergaard, og fabrikschef Lars Christensen glæder sig blandt andet over, at Cat 990 K er noget billigere at fodre. Den bruger 10 til 12 procent mindre brændstof. Hvor Komatsu’en i gennemsnit krævede omkring 70 liter diesel i timen, regner Dankalk-folkene med, at Cat’en nøjes med mellem 55 og 60 liter.

Det er ellers ikke, fordi Caterpillar-læsseren har markant færre heste i motorrummet end forgængeren. Omkring 750 i Cat 990 K, fortæller Zeppelin-distriktschef Jørgen Nielsen. Komatsu-geden havde 800 hk. Motoren er en 12-cylindret Cat med 27 liter slagvolume.

 

Ikke Viborg-dæk

Den reducerede mængde diesel tæller positivt hos Dankalk-direktøren, er det med bekymrede miner, han skæver til de vel voksne dæk med en diameter på omkring 2,5 meter. Der er bestilt nye sutter til geden, og så kan regnskabsafdelingen hos Dankalk se frem til en faktura på omkring 600.000 kr.

”Men det er altså for alle fire, og det er ikke Viborg-dæk”, konstaterer maskinfører Kim Nielsen.

Selv om det er en bekostelig affære at holde Cat’en med dæk, er den trods alt billigere i drift også på det punkt, end sin forgænger, hvor dækkene var 10 centimeter bredere. Når Komatsu WA800’eren skulle have fornyet gummiet, var det en udskrivning på 730.000 kr.

Zeppelin Danmarks distriktschef, Jørgen Nielsen, har tjekket nogle af de øvrige mål på kæmpen i Løgstør. Han fortæller, at maskinens højde ved kabinen er 5240 mm, mens max-højden ved skovlskæret er lige omkring 8500 mm. Nyværdien af en Cat 990 K ligger på plussiden af de 10 millioner.


Billedtekster:

 

1.

Maskinfører Kim Nielsen har hurtigt fundet sig tilrette i kæmpe-Cat’en hos Dankalk. Og det tog ikke lang tid at vænne sig til joystick i stedet for rat.

 

2.

Der hører en ordentlig bagsmæk til, når maskinens højde ved kabinen er godt fem meter.

 

3.

Man kan naturligvis ikke købe en gummiged på 82,5 tons, uden at blive stoppet ind i skovlen til fotografering. Fra venstre er det maskinfører Kim Nielsen, Dankalks fabrikschef Lars Christensen, Dankalk-direktør Jens Søndergaard og Zeppelin-distriktschef Jørgen Nielsen.

4.

Det var med en vis skepsis, fabrikschef Lars Christensen og direktør Jens Søndergaard gik tæt på dækkene på den nye maskine. De skal nemlig snart af. Så kommer der nye sutter til geden formedelst omkring 600.000 kroner.

5.

Der hørte pølser med hele svineriet til, da Dankalk markerede den nye maskine. Store pølser til en stor ged.

7.

Zeppelin Danmark-distriktschef Jørgen Nielsen (til venstre) siger tillykke med den store ged til fabrikschef Lars Christensen og direktør Jens Søndergaard hos Dankalk.

8.

Dankalk har også andet Cat-materiel i den store størrelse. For et par år siden købte selskabet en Cat 623 scraper.   

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk