Artikel fra november 2020
Læs hele avisen

Ny motorolie reducerer tilstopning af partikelfiltre

23-11-2020
Del artikel på

Texaco har udviklet additivteknologi som kan forlænge dieselpartikelfiltrets levetid med op til to og en halv gang

Oliegiganten Texaco, som i Danmark repræsenteres af YX Smøreolie A/S, har lanceret en ny additivteknologi og produktserie, som kan reducere tilstopning af dieselpartikelfiltre betydeligt. Dermed vil det være muligt at forlænge dieselpartikelfiltrets levetid med op til to og en halv gang og samtidig opretholde tre procent bedre brændstoføkonomi i hele udstyrets levetid.


”Den nye teknologi og produktserie er velegnet til såvel on-road som anlægsmaskiner, entreprenørmaskiner og landbrugsmaskiner, samt industrielle anvendelsesområder. Den er eksklusiv for Texaco Lubricants”, fortæller markedschef Henrik Wettlaufer hos YX Smøreolie.


”Texaco Delo 600 ADF med den patenterede Omnimax-teknologi er den første heavy duty motorolie, som giver betydelig mindre soddannelse i dieselpartikelfiltre og bidrager til maksimal beskyttelse af såvel motoren som efterbehandlingssystemet. I tillæg følger lavere omkostninger til både ustyr og brændstof i hele motorens levetid”, siger markedschefen.

 

Strengere krav

Udviklingen af Texaco Delo 600 ADF er resultatet af et ønske om at sikre lavest mulige driftsomkostninger og samtidig opfylde emissionskravene for anlægsmaskiner. Trin I i de europæiske standarder for motorer i maskiner, som bruges udenfor offentlig vej, blev indført i 1999. I løbet af årene er kravene til NOx- og partikeludslip blevet meget strengere.  


Mens trin III og IV medførte begrænset brug af dieselpartikelfiltre, førte trin V omvendt til øget brug af dieselpartikelfiltre der kan reducere partikelemissionen væsentligt mere effektivt. Men som også kræver periodisk rengøring for at fjerne ikke brændbare materialer som samler sig over tid.


”Ulempen med dieselpartikelfiltre er, at funktionen fører til forøget forbrug af brændstof for at sikre, at der dannes tilstrækkelig varme til at forbrænde den sod der opsamles”, fortæller Rommel Atienza. Han er Global Commercial Brand Manager i Chevron.

 

Driftsproblemer

Brugen af moderne emissionskontrolsystemer har også haft stærk indvirkning på vejgående køretøjer. Selv om dieselpartikelfiltre her har vært i drift i mange år, bliver der fortsat rapporteret driftsproblemer. En britisk undersøgelse udført for Texaco Lubricants i år, viser at 67 procent af tilbagemeldingerne rapporterede problemer med emissionskontrolsystemer, hvoraf mange specifikt gjaldt dieselpartikelfiltre.

Næsten halvdelen af tilbagemeldingerne oplyste at de havde vært nødt til at udføre en manuel regenerering af dieselpartikelfilteret for at genoprette driften. Tilstoppede dieselpartikelfiltre, der krævede rengøring eller udskiftning, var de hyppigst rapporterede problemer.


”De problemer, som lastbil- og transportsektoren har oplevet, vil også komme andre steder, da systemer med dieselpartikelfiltre ikke kun dækker køretøjer til vejtransport, men også inden for bygge og anlæg, entreprenørdrift, energiproduktion, landbrug”, påpeger Rommel Atienza.

 

Mindre opsamling af sod

Dieselpartikelfilteret samler op til 98 procent af partikelemissionen i form af sod og aske. Det meste af dette bliver brændt af ved almindelig regenerering af filteret. Askeelementet er imidlertid et ikke-brændbart materiale, som dannes af metalholdige additiver i smøreolien. Det betyder at dieselpartikelfilteret tilstoppes over tid. Derfor må ejere af udstyr og køretøjer tage maskinerne ud af drift for at genoprette dieselpartikelfilterets funktion. Det betyder vedligeholdelsesomkostninger og tabt produktivitet.


Hvis der opsamles for meget sod og aske i dieselpartikelfilteret, kan filteret blive skadet af den stærke varme der opstår under regenerering, og en udskiftning koster titusindvis af kroner. Tilstopning af dieselpartikelfilteret forøger trykket tilbage til motoren og antallet af regenereringscyklus. Det medvirker til et forøget brændstofforbrug.

Den nye Delo 600 ADF-serie omfatter Delo 600 ADF 15W-40 og Delo 600 ADF 10W-30.

 

Billedtekst:

 

Texaco har netop lanceret den nye Delo 600 ADF, som sikrer længere levetid for dieselpartikelfiltret. Det gælder i øvrigt også for ældre maskiner med eftermontret dieselpatikelfilter.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk